2019.11.10 Homily

Readings and Gospel at USCCB

Today we have a few Sadducees, giving Jesus a difficult mental problem, hoping to trap him with logic.

Instead, Our Lord launches into a theology of the resurrection, which we profess in our creed  every Sunday:

“and I look forward to the resurrection of the dead

and the life of the world to come. Amen.”

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As Jesus says, when this present age dies, so dies with it the sacrament of marriage.

The gift of marriage, given in the garden of Eden, is no longer needed in paradise.

It’s task as a sign and symbol of the fruitful unity between God and His Church, will no longer be required, when God and His Church is fully united for all eternity.

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In God’s Kingdom, we are completely loved and known.

The saints living in heaven, will know each other completely, they will be loved [and love] fully. Their connection to God and each other in Heaven will transcend any level of connection between people that can happen in this earthly life. 

So when Jesus says the inhabitants of Heaven will be alive, he does not mean this meager shadow of life we experience now, but true life, of a kind we can only catch a glimpse of at the heights of earthly ecstasy.

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We’re finishing up National Vocation Awareness week, and it is beautiful that in our Gospel, Jesus presents to us the two core vocations in life: marriage and celibacy.

Marriage, the primeval sacrament, given by God in the Garden to nascent humanity, as a sign of the depth of communion between God and His Church.

And then a life of celibate service, initiated by the new Adam, Christ Himself: a sign of the complete universality of love that will be lived in the Heavenly Kingdom.

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Jesus makes all things new, and in the very lives of His followers, he teaches the world, His eternal truth. 

En Español

Lecturas y Evangelio en la USCCB

En nuestro Evangelio tenemos algunos saduceos, con la esperanza de atrapar a Jesús con lógica.

En cambio, Nuestro Señor responde con una teología de la resurrección, que profesamos en nuestro credo todos los domingos:

“Espero la resurrección de los muertos y la vida del mundo futuro. Amén.”

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Como dice Jesús, cuando esta era actual muere, el sacramento del matrimonio también muere.

Su tarea como signo y símbolo de la unidad entre Dios y su Iglesia, ya no será necesaria, cuando Dios y su Iglesia estén completamente unidos por toda la eternidad.

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En el Reino de Dios, somos completamente amados y conocidos.

Los santos que viven en el cielo, se conocerán por completo, serán amados por completo. Su conexión con Dios y entre ellos en el Cielo trascenderá cualquier nivel de conexión que pueda ocurrir en esta vida terrenal.

Entonces, cuando Jesús dice que los habitantes del Cielo estarán vivos, no se refiere a esta sombra de vida que experimentamos ahora, sino a la vida verdadera, de un tipo que solo podemos imaginar.

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En nuestro Evangelio, Jesús nos presente las dos vocaciones centrales en la vida: el matrimonio y el celibato.

El matrimonio, el antiguo sacramento, dado por Dios en el Jardín a la humanidad, como un signo de la comunión entre Dios y su Iglesia.

Y luego una vida de servicio célibe, iniciada por el nuevo Adán, Cristo mismo: un signo de la universalidad completa del amor que se vivirá en el Reino Celestial.

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Jesús hace todas las cosas nuevas, e incluso en la vida de sus seguidores, enseña al mundo, su verdad eterna.

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