2020.08.16 Homily

Readings and Gospel at USCCB

In today’s Gospel we get to discuss something we don’t often talk about as Catholics.

God’s election of the Israelites, and that our salvation as Gentiles, comes through Israel.

As the popular book by Roy Schoeman puts it: Salvation is from the Jews.

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Back to the Gospel:

The region of Tyre and Sidon, is far north, a couple days journey from Galilee.

Jesus has left his home territory, he is outside of the promised land, and if you look at the context of this passage, it seems Jesus went there because he wanted to get away.

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Perhaps he wanted a break, a time to recharge his batteries, no miracles or preaching for a little while, just rest.

And the first thing that happens, is a foreign woman comes up to him, and calls him the Son of David, a title that should hold no meaning for her.

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The conversation between Jesus and the woman is a little harsh, especially on the part of Jesus.

To understand why the conversation went that way, we need to understand the principle of ‘election.’

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We have an election of our own coming up soon, and while the principle is similar, it’s also different.

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In scripture, the principle of election is that God chose the Hebrew people.

Just as we will soon elect, aka choose, a president, God elected the Hebrew people.

But not just for four years, he elected them, forever.

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God made a covenant with Abraham and his descendants, they would be His people, and He would be their God.

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And so yes, Jesus was first and foremost sent to the children of Israel, they are God’s people, and they always will be.

It is through that chosen people, that we are saved.

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And that needed to be made clear to that woman, and it needs to be clear to us.

Not that we are not chosen, God has obviously chosen us, but that he chose us through the Chosen People.

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It is the great mystery of God, that he lifts up the lowly.

He started by lifting up Abraham, a childless nomad roaming through the desert.

He lifted up his descendants out of slavery in Egypt, then again out of Exile in Babylon.

And finally, he lifted them up out of slavery to sin, and all the rest of us Gentiles along with them.

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So let us rejoice! Both in the fact that God elected the chosen people, but also that through them, he chose us.

En Español

Lecturas y Evangelio en la USCCB

En el evangelio de hoy podemos discutir algo de lo que no hablamos a menudo como católicos.

La elección de Dios de los israelitas, y que nuestra salvación como gentiles, viene a través de Israel.

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Exploremos el Evangelio:

La región de Tiro y Sidón está muy al norte, a un par de días de viaje desde Galilea.

Jesús ha dejado su territorio natal, está fuera de la tierra prometida, y si miras el contexto de este pasaje, parece que Jesús fue allí porque quería escapar.

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Quizás quería un descanso, nada de milagros o predicación por un tiempo, solo descansar.

Y lo primero que sucede es que una mujer extranjera se le acerca y lo llama el Hijo de David, un título que no debería tener ningún significado para ella.

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La conversación entre Jesús y la mujer es dura, especialmente por parte de Jesús.

Para comprender por qué la conversación fue así, debemos comprender el principio de “elección”.

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Pronto tendremos elecciones en los Estados Unidos y, si bien el principio es similar, también es diferente.

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En las Escrituras, el principio de la elección es que Dios eligió al pueblo hebreo.

Así como en los Estados Unidos pronto elegiremos, también conocido como elegir, un presidente, Dios eligió al pueblo hebreo.

Pero no solo durante cuatro años, los eligió para siempre.

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Dios hizo un pacto con Abraham y sus descendientes, ellos serían Su pueblo y Él sería su Dios.

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Por tanto, Jesús fue enviado primero a los hijos de Israel, ellos son el pueblo de Dios y siempre lo serán.

Es a través de ese pueblo elegido que somos salvos.

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Y eso tenía que quedar claro para esa mujer, y debe quedar claro para nosotros.

No es que no seamos elegidos, obviamente Dios nos ha elegido, sino que nos eligió a través del Pueblo Elegido.

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El gran misterio de Dios es que elige a los humildes.

Comenzó eligiendo a Abraham, un nómada sin hijos que deambulaba por el desierto.

Liberó a sus descendientes de la esclavitud en Egipto, luego nuevamente del exilio en Babilonia.

Y finalmente, los liberó de la esclavitud del pecado, y a todos los demás gentiles junto con ellos.

////¡Así que regocijémonos! Tanto en el hecho de que Dios eligió al pueblo elegido, como en que a través de ellos nos eligió a nosotros.

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