2022.06.12 Homily

Readings and Gospel at USCCB

We must begin with a very French name: Pierre Teilhard de Chardin.

A bit of a tragic figure, he was a theologian, wrote some controversial stuff, was condemned by high level theologians in the Church, and spent most of his later years being commanded by the Vatican to not publish his writings.

Finally, after he died, a bunch of prominent theologians came forward and defended his writings, which have since been published.

We have many figures like him in the Church, who were persecuted while alive, and only appreciated once dead.

/

I bring him up, not to discuss any of his controversial ideas, but one that we can trace all the way back to ancient Israel.

In fact, it’s an idea present in our Gospel, when Jesus says:

“I have much more to tell you, but you cannot bear it now…”

////

The idea is the theological growth and development of the humanity.

That God reveals Truth to humanity over time, when they can bear it.

/

It’s that response I hated getting from my parents when I was a child and asked a difficult question: you’ll understand when you’re older.

I hated it then, but I understand it now, there are just some things you can’t comprehend until you’ve gone through a decade or two of life.

/

The same is true for humanity as a whole.

There are things we couldn’t comprehend a couple thousand years ago, we just hadn’t lived long enough.

/

For example, we celebrate the feast of the Holy Trinity today: God delivered the whole of the Old Testament to the Israelite people, over thousands of years, and it was not until Jesus was born and his ministry, that people began to understand there were two persons in one God; and not until after Pentecost that they understood there are in fact three persons in one God.

//

And this is where Teilhard de Chardin comes back in.

Again, it is not an original idea to him, but he states it best: humanity is growing and developing over time.

We have a long lifespan as a species, and God has much to teach us.

He cannot teach it all at once, because we cannot bear it.

And thus he sends the Holy Spirit to us as our teacher, to guide us ever closer to wisdom, as we progress through time.

////

And this is all well and good, but how can we make it practical for us?

The answer, is that if we learn to see with this perspective, as being tiny parts in an ancient organism, we learn patience.

If we learn to think like the Church, who thinks in centuries, not in hours: it helps us detach from the false immediacy of the world around us.

It gives us a perspective the world cannot have, for it belongs only to the children of God.

En Español

Lecturas y Evangelio en la USCCB

Debemos empezar con un nombre muy francés: Pierre Teilhard de Chardin.

Una figura trágica, fue un teólogo, escribió algunos libros controvertidos, fue condenado por los teólogos de alto nivel de la Iglesia, y pasó la mayor parte de sus últimos años con la orden del Vaticano de no publicar sus escritos.

Finalmente, después de su muerte, un grupo de teólogos prominentes se presentaron y defendieron sus escritos, que desde entonces han sido publicados.

Tenemos muchas figuras como él en la Iglesia, que fueron perseguidas en vida, y sólo apreciadas una vez muertas.

/

Lo menciono, no para discutir ninguna de sus ideas controvertidas, sino una que podemos rastrear hasta el antiguo Israel.

De hecho, es una idea presente en nuestro Evangelio, cuando Jesús dice:

“Aún tengo muchas cosas que decirles, pero todavía no las pueden comprender…”

////

La idea es el crecimiento y desarrollo teológico de la humanidad.

Que Dios revela la Verdad a la humanidad a lo largo del tiempo, cuando ésta puede aprenderla.

/

Es la respuesta que odiaba recibir de mis padres cuando era niño y hacía una pregunta difícil: lo entenderás cuando seas mayor.

Lo odiaba entonces, pero lo entiendo ahora, simplemente hay cosas que no puedes comprender hasta que has pasado una o dos décadas de vida.

/

Lo mismo ocurre con la humanidad en su conjunto.

Hay cosas que no podíamos comprender hace un par de miles de años, simplemente no habíamos vivido lo suficiente.

/

Por ejemplo, hoy celebramos la fiesta de la Santísima Trinidad: Dios entregó todo el Antiguo Testamento al pueblo israelita, a lo largo de miles de años, y no fue hasta que nació Jesús y su ministerio, que la gente empezó a entender que había dos personas en un solo Dios; y no fue hasta después de Pentecostés que entendieron que de hecho hay tres personas en un solo Dios.

//

Y aquí es donde entra de nuevo Teilhard de Chardin.

De nuevo, no es una idea original para él, pero es la que mejor expresa: la humanidad crece y se desarrolla con el tiempo.

Tenemos una larga vida como especie, y Dios tiene mucho que enseñarnos.

No puede enseñárnoslo todo de una vez, porque no podemos soportarlo.

Por eso nos envía al Espíritu Santo como maestro, para que nos guíe cada vez más cerca de la sabiduría, a medida que avanzamos en el tiempo.

////

Y todo esto está muy bien, pero ¿cómo podemos hacerlo práctico para nosotros?

La respuesta es que si aprendemos a ver con esta perspectiva, como si fuéramos pequeñas partes de un organismo antiguo, aprenderemos a tener paciencia.

Si aprendemos a pensar como la Iglesia, que piensa en siglos, no en horas: nos ayuda a desprendernos de la falsa inmediatez del mundo que nos rodea.

Nos da una perspectiva que el mundo no puede tener, pues sólo pertenece a los hijos de Dios.

Leave a Reply

Your email address will not be published.